fbpx Skip to content
Ring oss for en hyggelig prat. Stavanger: 51567310 - Sandnes: 51662184

TG er en obligatorisk teoridel som går over 3 ettermiddager. I tillegg kommer førstehjelp og trafikant i mørket. Du må ha fylt 15 år for å kunne delta på kurset. TG må være gjennomført før man kan starte øvelseskjøring. Dette kurset er hovedsaklig et kurs hvor eleven får en forståelse for hva førerrollen og førerdyktighet innebærer.

I den lyse årstiden får du ikke tatt mørkekjøring (trafikant i mørket) fordi det ikke er mørkt nok ute. Tar du trafikalt grunnkurs i perioden 16. mars til 31. oktober er beviset gyldig bare i perioden 16. mars til 31. oktober. Du kan øvelseskjøre i denne perioden over flere år om du ønsker det, men aldri i perioden 1. november til 15. mars.

For å kunne øvelseskjøre i perioden 1. november til 15. mars må du gjennomføre mørkekjøring. Når du har gjennomført mørkekjøringen, får du tilsendt et nytt bevis fra Statens vegvesen som gjelder hele året.
Du finner alltid det gjeldene øvelseskjøringsbeviset på Din side på vegvesen.no

Trafikalt Grunnkurs er obligatorisk og må være gjennomført før eleven kan starte øvelseskjøring hjemme eller på trafikkskolen.

Er du over 25 år trenger du ikke Trafikalt Grunnkurs, men du må gjennomføre førstehjelp og trafikant i mørket i løpet av opplæringsperioden. Tar du førerkort i perioden 1. mars til 1. november må trafikant i mørket være avholdt innen 31. januar påfølgende år for at sertifikatet skal være gyldig.

Vi henviser også til www.vegvesen.no for mer informasjon om øvelseskjøring.

Hvilken avdeling gjelder det:
    StavangerSandnes

Hvor har du hørt om oss ?
    GoogleFacebookInstagramTv-vestFerjeHjemmesideVennerAnnonseAvis

Jeg ønsker å sende melding. Du får epost kopi av innsendt skjema.